Schoolhonden

Schoolhond Fly, geboren op 8 november 2023. 

Fly is een Silver dwergpoedel, deze zijn zeer intelligent, veelzijdig en hebben een vrolijke en speelse persoonlijkheid, waardoor ze een ideale gezelschapshond zijn. 

Eén van de grootste voordelen van de poedel is hun hypoallergene vacht, die zeer weinig verhaart en minder snel allergische reacties bij mensen veroorzaakt.

Een poedel is  ook een echte slimmerik, ze zijn snel van begrip en staan bekend om hun trainbaarheid. Daarnaast zijn ze vriendelijk en sociaal wat binnen de schoolse context een noodzaak is.

Fly werd in het nestje geselecteerd op een aantal specifieke kenmerken en zal eens Solex met pensioen is zijn begeleidingstaken overnemen. 
Uiteraard zijn we nu nog in een fase van socialisatie en training.

Schoolhond Solex is een Maltipoo en werd geboren op 22 maart 2017 in Friesland, Nederland. Hij is als puppy sinds mei 2017 dagelijks op onze school.

Solex werd speciaal uitgekozen omwille van zijn kenmerken: Maltipoo’s zijn intelligente, aanhankelijke, vrolijke honden die in het algemeen goed overweg kunnen met iedereen die ze tegenkomen. Ze zijn zachtaardig en toegewijd. Ze kunnen actief zijn en volop genieten van een goede spelsessie. Ze houden eveneens van lange knuffels en zijn gevoelig voor de wensen en behoeften van mensen. Ze zijn gemakkelijk te trainen en leren snel en omwille van hun specifieke vacht zijn ze geen belemmering voor mensen met allergieën.

Een hond kan o.a. een kalmerend effect hebben wanneer het kind kwaad, bang of zenuwachtig is.  Een hond kan het kind afleiden van gevaarlijk gedrag en een mogelijkheid voor de begeleiders creëren om de situatie weer onder controle te krijgen, bijvoorbeeld door een grappig trucje te laten zien, een wandeling te maken, …

De hond wordt een vriendje, hij biedt veiligheid en structuur. Kinderen groeien in hun zelfvertrouwen en zelfredzaamheid. Op moeilijke momenten kan het kind steun zoeken bij de hond, wat rust geeft. Ook sociaal contact met anderen wordt makkelijker dankzij of via de hond. Een 4-jarige studie toont aan dat gedragsaspecten van kinderen met autisme positief worden beïnvloed door de hond.

Het kalmerende effect van dieren bij hyperactieve kinderen of kinderen met concentratiestoornissen is zeer waardevol. Tijdens contactmomenten bij deze kinderen in hun leeromgeving, kunnen dieren in staat zijn om de aandacht van deze kinderen te trekken en ook deze aandacht te behouden. Dit zijn noodzakelijke stappen in de behandeling om een normale leeromgeving te creëren.

Solex kan worden ingezet op school onder de begeleiding van een volwassene. Dit doen we steeds met respect voor het dier. We bouwen voldoende rustmomenten in. We hebben aandacht voor de stress-signalen van het dier en passen activiteiten desgewenst aan. We werken motiverend en stimulerend met Solex via allerlei vormen van beloning.

Zo kan je met Solex gaan wandelen, spelen, succesvol basisbevelen uitvoeren of gewoon in nabijheid genieten. Na verloop van tijd ontstaat er vertrouwen en kan je Solex rustig aaien of zelfs knuffelen op de mat. De aangeboden activiteiten zijn divers en afhankelijk van de hulpvraag van het kind.

We spreken niet over therapiehond, maar over “Animal Assisted Activities” (AAA). Deze activiteiten zijn bedoeld om mensen te ondersteunen en/ of te stimuleren en zo het algemeen welzijn te handhaven of te bevorderen, of mensen maatschappelijk actief te laten worden.. Activiteiten kunnen therapieondersteunend zijn of therapeutische effecten hebben, maar dit is niet het hoofddoel.

Aangezien Solex sinds zijn puppytijd dagelijks bij ons op de school aanwezig is, hebben we al veel positieve effecten kunnen waarnemen. Als kwetsbare mensen aandacht en liefde van dieren krijgen, gaan zij vaak zichtbaar vooruit.

Afhankelijk van de noden van het kind kiezen we geschikte activiteiten en kunnen onderstaande effecten bereikt worden. Op die manier streven we ernaar om de levenskwaliteit van kinderen te verhogen.

Meerwaarde voor de kinderen:

  1. Fysiologie
  • Verlaagt hartslag en bloeddruk
  • Kalmerende werking
  • Stress reducerend
  1. Sociaal gedrag
  • Bevordert openheid van kinderen ten aanzien van hun omgeving
  • Stimuleert interactie en geeft de aanzet om opnieuw contact met andere mensen te leggen.
  • Vergroot het inlevingsvermogen in anderen
  • Prikkelt zorgvaardigheden
  • Metafoor voor sociale interacties
  1. Cognitief
  • Stimuleert geheugen en communicatieve vaardigheden
  • Vergroot concentratie
  • Algemene cognitieve vaardigheden kunnen worden verbeterd/vergroot
  • Zintuiglijke waarnemingen/lichamelijk contact
  • Fysieke warmte, lichamelijke aanraking voelen van de ander
  • Op een fysieke manier uiten van affecties naar de ander
  1. Emotioneel
  • Ervaren van gevoel van verbondenheid en met de ander
  • Positief effect op gevoel van eigenwaarde (een dier is niet veroordelend)
  • Emoties uiten en richting geven
  • Dieren kunnen als rolmodel dienen
  • Mogelijkheid tot hechting op een veilige manier vanwege onvoorwaardelijke acceptatie van dieren (m.n. honden/katten)
  1. Plezier, vrolijkheid, humor, goed gevoel
  2. Structuur en ritme
  3. Anatomisch
  • Fijne motoriek; bijvoorbeeld aaien, voelen, aanraking, betasten
  • Grove motoriek; bijvoorbeeld opstaan, wandelen
  • Daarnaast nodigt een dier mensen uit in beweging te komen.